Turistické trasy

Proseč - Toulovcovy Maštale

Začátek v Proseči na náměstí, po cyklotrase žluté (1) / zelené (2) / bílé (3) směrem na "Borka". V chatové osadě Borka z rozcestí dále po turistické modré doleva směrem na Vranice. Skrz les stále po modré po hřebeni až ke křižovatce v lese (modrá x zelená) uhneme doprava a dále po zelené přes skalní rokli přímo do Toulovcových Maštalí. Náročný sestup po svahu s kořeny (náročnost 3). Pro snadnější trasu neuhýbáme na zelenou, ale pokračujeme dále po modré až k rozcestí "pod Džberkou", kde se napojíme na červenou trasu směr Toulovcovy Maštale (náročnost 2).

délka trasy: 3,5 km, doba: 1 hodina, náročnost: 2-3

Okruh Proseč - Planetární stezka - Rozhledna Terezka

Planetární stezka začíná za základní školou u informační tabule a modelu Slunce (uličkou vedle Muzea dýmek). Vede po cyklotrase bílé (3), dále odbočuje na modrou (5), ale má i vlastní značení se symbolem planetární stezky. Na trase jsou umístěny modely planet v měřítku 1:1 miliardě. Tomuto poměru odpovídají nejen velikosti modelů těles, ale i jejich vzájemné vzdálenosti, které se musí při prohlídce naučné stezky ujít. Stezka končí nedaleko rozhledny Terezka nad Prosečí (stále po modré (5) do místní části Paseky až k silnici). K rozhledně cca 50m doprava. Zpět do Proseče se dostaneme po silnici, na konci Pasek v zatáčce odbočka na cestu doleva.

délka trasy: 8,3 km, doba: 2-3 hodiny, náročnost: 1

Toulovcovy Maštale - Okruh

Z Vranic po červené kolem studánky Džberka do Toulovcových Maštalí. Dále po červené směrem na "Městské Maštale". Na rozcestníku "Pod kostelíčkem" po žluté směrem zpět do Vranic. (Pod kostelíčkem možnost odbočit do 600m vzdálených Městských Maštalí, skalní útvar Hrad,... a poté zpět na rozcestí.)

délka trasy: 4,3 km, doba: 1-2 hodiny, náročnost: 3

Toulovcovy Maštale - Bor u Skutče

Z Toulovcových Maštalí po zelené skrz skalní průrvy na hřeben nad údolím, zde překřížit modrou značku. Průchod skalním kaňonem opět do údolí, v údolí na cestě doleva po zelené nebo rovně do kopce a dále po červené do Boru. (Malá odbočka v polovině protějšího svahu k Dudychově jeskyni - po červené doprava asi 300m, a pak zpět.)

délka trasy: 3 km, doba: 1 hodina, náročnost: 3

Toulovcovy Maštale - Vranice - Bor u Skutče

Z Toulovcových Maštalí po červené směrem na Vranice kolem studánky Džberka. Dále z Vranic po vozové cestě a červené značce do Boru. (Malá odbočka při prudkém stoupání do svahu na okraj lesa k Dudychově jeskyni doprava asi 300m, a pak zpět na červenou do Boru).

délka trasy: 3,7 km, doba: 1-2 hodiny, náročnost: 2

Budislav - Toulovcovy Maštale - Vranice

Z Budislavi po žluté směrem na Proseč vede trasa po silnici. Na kraji lesa kolem Hájovny doleva ze silnice. Stále po žluté přejít silnici, průchod přes skalní město "Městské Maštale" kolem skalního útvaru "Hrad". U přechodu přes potok doleva po červené do Toulovcových Maštalí a dále po červené do Vranic.

délka trasy: 5 km, doba: 2 hodiny, náročnost: 2

Bor u Skutče - Kolumbovo vejce - Polanka - Nové hrady

Z Boru po červené směrem na chatu Polanku, po vstupu do lesa po zhruba 400m odbočka (červeně značená) doleva ke skalnímu útvaru "Kolumbovo vejce".  Potom zpět k odbočce a dále po červené k chatě a restauraci Polanka.  (Možná i varianta po zelené cyklotrase, kterou červená turistická několikrát kříží). Z Polanky po červené (vede po silnici) do Nových Hradů (zámek, muzeum cyklistiky, restaurace, zřícenina hradu, obora s vysokou zvěří).

délka trasy: 5 km, doba: 2 hodiny, náročnost: 2

Nové hrady - Roudná - Vranice - Toulovcovy Maštale

Z Nových Hradů po žluté směrem na Roudnou / Vranice. Výstup na hřeben, poté sestup na cestu k chatové osadě Roudná. Dále spolu s červenou cyklotrasou (4) do Vranic. (Také možná varianta z Nových Hradů po žluté (1) / bílé (7) cyklotrase a dále napojení v Roudné na červenou (4) - snazší terén.) Z Vranic po červené turistické do Toulovcových Maštalí kolem studánky Džberka.

délka trasy: 5,5 km, doba: 2 hodiny, náročnost: 2

Zderaz - Pivnice - Zderaz

Ze Zderaze po modré cyklotrase (8) směrem na Dolany. Cesta po polní cestě, u lesa se stáčí doleva. Po levé straně cesty pískovcový kaňon. Vstup na turistický okruh skrz kaňon dole pod kopcem. Dále přes kaňon podél koryta (náročný terén - přístup po žebřících atd., v případě, že je hodně vody, je kaňon obtížně přístupný). Pak zpět na modrou cyklotrasu do Zderaze případně dále do Dolan, odkud po červené turistické / zelené cyklotrase (2), dorazíme k chatě Polance.

délka trasy: 3 km (+ 3km zpět), doba: 1-2 hodiny, náročnost: 1 (cesta skrz kaňon 2-3)

Hluboká - rozhledna Borůvka - Předhradí

Z Hluboké po červené cyklotrase (6) / zelené (2) směrem na Kutřín k rozhledně. Od rozhledny dále po cyklotrase k silnici a dále po silnici. Na "T" křižovatce po cyklotrase rovně po louce. Pod kopcem u mostu přes potok doprava na turistickou červenou. Vede údolím řeky Krounky. Okolo restaurace "Šilinkův důl" a dále do Předhradí. Cestou se nachází množství skalních útvarů, kaňonů, říčních zátok,.. Zpět je možné se vrátit přes Hněvětice po silnici.

délka trasy: 3,5 km, doba: 1-2 hodiny, náročnost: 2-3

Náročnost tras:

1 - polní a lesní cesty, snadný terén, vhodné i pro kočárky

2 - lesní pěšiny a cesty občas s náročnějším terénem - výstupy a sestupy, vhodné pro běžné turisty i děti

3 - trasy s náročným terénem (prudké kořenové svahy), náročnost závisí také na aktuálních podmínkách (sucho/mokro, vysoká hladina v korytech,atd.)